شیر فشار شکن انواع شیر فشار شکن نحوه عملکرد شیر فشار شکن گروه آی ناین | kasrasaran


شیر فشار شکن انواع شیر فشار شکن نحوه عملکرد شیر فشار شکن گروه آی ناین | kasrasaran

به صورتی که فشار کاری توسط پایلوت ایجاد می‌شود تا شیر کنترل شود و بدون مشکل عمل کند. از این مدل شیر می‌توان برای نرخ جریان‌ های بالا و کنترل ثابت استفاده کرد. لازم است بدانید که شیر فشارشکن پایلوت دار در دو نوع دیافراگمی و پیستونی در بازار وجود دارد. مدل دیافراگمی این شیر توسط یک دیافراگم بزرگ شیر را کنترل می‌کند که باعث می‌شود، زمانی که جریان کنترل می‌شود نوسان کاهش فشار در پایین‌ترین حد ممکن خود قرار بگیرد. به‌طورکلی این مدل شیر مشابه با شیرهای کنترلی عمل می‌کند زیرا در هر دوی این مدل‌ ها کنترل نرخ جریان‌های بالا توسط یک دیافراگم بزرگ کنترل می‌شود و می‌تواند کاهش فشار زیادی را ایجاد کند.

  • این شیر در صنایعی مثل صنایع کشاورزی، صنایع نساجی، خودروسازی، صنایع غذایی، چوب و …
  • شیر های اطمینان یا همان فشارشکن وظیفه محافظت از مدار سیستم در مقابل فشار بیش از حد را بر عهده دارد.
  • مشکل عمده شیرهای فشارشکن ورود اجسام خارجی به طور مثال در سیستم بخار ورود بخار مرطوب می باشد.
  • همچنین، فنر را می‌توان شل کرد تا جریان آب آزادتر از طریق شیر افزایش یابد تا فشار آب موجود افزایش یابد.

ساختار اصلی آنها شامل فنر تنظیم، دیافراگم کمکی، شیر هدایت­گر، شیر اصلی و دیافراگم اصلی می­ باشد. در شیر فشار شکن شیرهای کمکی برای محافظت از سیستم های هوای فشرد در برابر فشار بیش از حد با آزاد کردن فشار اضافی طراحی می شوند. از سوی دیگر، شیرهای ایمنی باید تمام انرژی را که ممکن است وارد سیستم شود حذف کنند تا از خرابی سیستم جلوگیری شود.

شیر فشار شکن (Safety Valve) یا شیر اطمینان چیست؟

همچنین این شیرها برای استفاده در صنایعی مثل خودروسازی، سیمان و فولاد مناسب است. در طراحی شیر فشارشکن پنوماتیک،
یک سنسور حساس تعبیه شده که فشار توسط آن حس می‌شود و پس از آن توسط کنترلر کنترل می‌شود. شیر های فشارشکن پنوماتیکی در صنایع مختلف مثل کشاورزی، نساجی، خودروسازی، غذایی و چوب کاربرد زیادی دارند. شیر فشار شکن به شیری گفته می شود که فشار سیال ورودی را کاهش داده و نیز فشار سیال را در خروجی شیر کنترل می کند تا فشار خروجی کمتر از فشار ورودی باشد. شیرهای فشارشکن معمولا جهت کنترل فشار بسیار بالای آب در برج های مرتفع، شبکه های گسترده انتقال سیالات، مخازن بزرگ صنعتی و … استفاده می شوند و برای سیستم لوله کشی آب خانگی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

مورد از پر استفاده ترین شیرهای فشار شکن

در مدل پایلوت دار فشار خروجی شیر یا فشار تقلیل‌ یافته‌ از طریق لوله باریک F به قسمت زیرین دیافراگم کمکی C اعمال نیرو می‌کند تا نیروی رو به پایین فنر تنظیم B متعادل می‌شود. اندازه گذاری در شیرهای تقلیل فشار سیال به راحتی و با دانستن میزان گذر سیال عبوری و فشار ورودی و خروجی شیر بر اساس جداول موجود انجام می‌شود. فروش شیر فشار شکن ارزان که برای ورود مایع به منظور جلوگیری از خلاء بیش از حد داخلی طراحی شده است. این دستگاه به گونه­ای طراحی شده است، که پس از بازیابی شرایط عادی، مجدداً بسته شود، از جریان بیشتر سیال جلوگیری کند.

این مرحله به‌دقت باید انجام پذیرد زیرا انتخاب سایز بزرگ‌تر از حد باعث اتلاف هزینه بی‌مورد و فرسودگی سریع‌تر شیر می‌شود، برای همین باید در انتخاب سایز آن دقت کنید. فشار سیال عبوری از آن را کم کرده و همچنین برای ثابت نگه داشتن فشار در خروجی شیر استفاده می شود، در نتیجه فشار خروجی سیال از فشار ورودی آن کمتر می باشد. به طور معمول فشار آب خروجی از مخازن یا به عنوان مثال پمپ آب بسیار بالا بوده و جهت ورود به سیستم لوله کشی آب مصرفی خانگی مناسب نیست. شیرآلات پیلوت دار که حداکثر فشار سیال را کنترل میکند و اغلب کاربرد ایمنی دارد و قابلیت نصب فشار این محتوا سنج را دارند. قطعه ای که ظاهری شبیه به شیر دارد و از جنس چدن یا برنج است و به منظور کاهش فشار جریان در خطوط لوله استفاده میشود.